Lublin 20-855 ul. Melomanów 1 lok 3 81 759 55 09

Endodoncja to dział stomatologii zajmujący się nie tylko rozpoznawaniem, ale także leczeniem chorób związanych z miazgą zęba. Podstawowym zabiegiem wykonywanym w obrębie tej dziedziny jest leczenie kanałowe pod mikroskopem, które stało się świetną alternatywą dla klasycznego leczenia endodontycznego. Zapewnia ono znacznie większą precyzję i znacząco zmniejsza szansę na konieczność wykonania powtórnego leczenia kanałowego. Jest ono niezwykle skuteczne, ale też przede wszystkim — bezpieczne dla zdrowia pacjenta.

Wskazania do leczenia kanałowego pod mikroskopem

Decyzja o tym, że niezbędne stanie się wykonanie zabiegu, jakim jest leczenie kanałowe pod mikroskopem powinna być zawsze podejmowana przez stomatologa. Istnieje jednak pewien zestaw wskazań, mogących wzbudzić u pacjenta konieczność wykonania tego zabiegu, wśród których możemy wyróżnić:

• Silny ból zęba
  • Zwiększona wrażliwość na ciepło i zimno
  • Wyraźny obrzęk dziąseł
  • Zmiana koloru zęba
  • Ból zęba wzmagający się przy spożywaniu pokarmów.

Na czym polega leczenie kanałowe pod mikroskopem?

Leczenie kanałowe pod mikroskopem rozpoczyna się od otwarcia komory zęba i usunięcia zakażonej miazgi przy pomocy dostępnych rozwiązań. Następnym krokiem jest odpowiednie opracowanie kanałów zęba z resztek miazgi, jak i wszelkich toksyn bakteryjnych. Niezwykle pomocnym narzędziem w dokładnym zrealizowaniu tego kroku jest właśnie mikroskop, który umożliwia zauważenie tego, co niezauważalne przy pomocy ludzkiego oka. Po wykonaniu tych czynności niezbędne jest osuszenie i zdezynfekowanie, a następnie wypełnienie ich przy pomocy płynnej gutaperki, która izoluje kanał zęba przed dostępem resztek spożywanego pokarmu, jak i drobnoustrojów, jakimi są, chociażby bakterie. W przypadku poważnych zniszczeń korony zęba przez próchnicę stomatolog może zalecić także wykorzystanie korony protetycznej.

Ile trwa zabieg endodontyczny?

Odpowiedź na to, ile czasu zajmie zrealizowanie zabiegu endodontycznego jest niemożliwa do jednoznacznego określenia. Dziedzina, jaką jest endodoncja musi wziąć pod uwagę znacznie większą ilość czynników, niż mogłoby się wydawać. Warunkami, które musi rozpatrzyć endodonta to przede wszystkim:

• Rodzaj leczonego zęba
  • Budowa korzeni leczonego zęba
  • Inne warunki panujące w jamie ustnej

To właśnie te czynniki, jak i sam stopień choroby zęba powodują różnice pomiędzy czasem wykonywania poszczególnych zabiegów endodontycznych.

Czy leczenie kanałowe boli?

Współczesne leczenie kanałowe, a także leczenie kanałowe pod mikroskopem jest wykonywane w taki sposób, aby było ono maksymalnie komfortowe dla naszych pacjentów. Każdy zabieg endodontyczny wykonywany jest pod wpływem znieczulenia miejscowego.

Przeciwwskazania do endodoncji

Leczenie kanałowe pod mikroskopem nie jest uniwersalnym zabiegiem, który może być wykonywany w każdej sytuacji. Pierwszym przeciwwskazaniem jest zły stan jamy ustnej, który znacząco utrudniły wykonanie zabiegu. Do innych przeciwwskazań należą między innymi:

• Choroby serca i układu krwionośnego
  • Przewlekła niewydolność nerek
  • Zaburzenia na tle endokrynologicznym